fredag 25. april 2008

Tullevers

Fiskens aftenbønn


Jeg er en liten fisk
som ble fisket av en fisker
og nå er jeg
i en kum med vann
på en fiskehandlerdisk
og jeg hvisker
til alle barn som går forbi

Kjære vene
vær så snill
jeg vil ikke serveres
med poteter og med dill

Og akkurat til deg
som går der nå
så vil jeg gjerne si:

Hent en fiskekjele
med litt sjøvann og litt tang
hjelp meg oppi den
og bær meg så forsiktig
mot det store havet
til du hører fiskekorets klang

Legg meg pent blant hvittinger og kolje
men ikke hos min stakkars gamle venn
som før han visste ordet av det ble sardin i olje

Hvis du nå gjør alt som jeg har sagt
så skal du få en ekte fiskedrakt
og du skal få en fiskestang, et flyndregarn
og en gullforsølvet kaviarbeholder

Å kjære lille barn som går forbi
jeg ber deg: bær meg frem
til fuktigheten i mitt våte hjem,
for jeg vil ikke ende opp som fiskeboller


Hesten som visste råd


I Torggata bodde en hest
som var omtrent som hester flest
men litt underlig var det jo
at han ikke hadde hestesko

Så når han kledde sine føtter
tok han fire store hasselnøtter
som han knyttet på seg med besvær
for å varme sine veldig kalde hestetær






Hva lå i den bitte lille esken?


I den store esken
lå en mellomstor eske
og i den mellomstore esken
lå en litt mindre eske
og i den litt mindre esken
lå en enda mindre eske
og i den enda mindre esken
lå en liten eske
og i den lille esken
lå en bitte liten eske
og i den bitte lille esken
lå det –
ingenting




Elefanten Abel


En skogelefant som het Abel
var meget fornøyd med sin snabel
når han ga den beskjed
så hogde den ved
og la den pent i en stabel





Den bengalske tiger


Det var en tiger fra Bengal
som hadde fjorten kroner
i lønning hvert kvartal

For pengene han sparte
han kjøpte rett og slett
en tigerstripet slikkepinne
og et bengaltigerportrett




Rumpetroll på do


Det var en gang et rumpetroll
som måtte sånn på do
det trykket og det presset
alt det kunne
men det kom jo ikke no’

Men plutselig så løsnet det
og ut kom kjøttkakene og soppen
og rumpetrollet tenkte
jublende og glad til sinns – jeg
bæsjer jo med hele kroppen!




Kannibalen Hannibal


Det var en gang enn kannibal
(han het forresten Hannibal)
som plutselig en dag
ble bedt på karneval

Han tenkte: Gid hva skal jeg være?
for sjørøver og prest og katt og hane
er visst gammeldags
og det er altfor stort å være fotballbane

Men hvorfor ikke være menneskemat
en treretters med knesalat
for menneskemat er godt
det har selv sultekunstnere forstått

Som forrett kler jeg ut meg selv
som ankelpudding med buljong og albuskjell

Til hovedrett jeg tar på meg en drakt
bestående av leggmuskler og hårets prakt

Og hva jeg så serverer til dessert
det blir en blanding av neglebitt og lilletær



Tretoppens luftferd


En tretopp satt under en skjære
men med ett fløy tretoppen vekk

Ja vel, tenkte skjæra
den lander vel snart den toppen

og setter seg under en trost
som med skrekk
får føle tretoppers flukt på kroppen





Soldat Propp


Soldaten Propp
var skytter i en skytende soldater-tropp
hvor alle skjøt i hytt og vær
med sine smellende soldatgevær

Når generalen sa: nå skyter vi
gikk disse ord soldaten Propp forbi
han ville ikke skyte folk og fe
han ville heller spise marsipan og le

Men sånne ting var strengt forbudt
her handlet det om kuler og om krutt
og soldat Propp fikk kjeft og pryl
som han tok i mot med skrik og hyl

Da tenkte soldat Propp nå er det slutt
jeg bruker marsipan som krutt
og den som skytes ned og faller da
blir fort i godt humør og kjempeglad






Det går rett og slett ikke an


Det var en katt som het Hund
og en hund som het Katt

Og når det var dag
så trodde de begge at nå er det natt

Og når det var påske så sa de:
ja, nå er det jul

og så de en rød- eller grønnfarge
mjauet og bjeffet de: se den er gul!

Hvorfor var de så rare -
Herr Hund som var katt
og Herr Katt som var hund?

Det æ’kke så rart i grunn’

For hvis en baker var kaker
og din kone var din mann
så hadde vi ganske enkelt
bodd i bakvendtland





Se opp for lommetyven


Lommetyv er på hogget
sto det i byen på en plakat
han er helt umulig å stogge,
så ta deg i akt kamerat!

Og ganske riktig, det stemte
for da jeg endelig kom hjem
til min lille hybel i femte
så hadde jeg ingen lommer igjen





Alle sto på alle


Elefanten sto på bakken
og nesehornet sto på elefanten
og flodhesten sto på nesehornet
og hesten sto på flodhesten
og kua sto på hesten
og sauen sto på kua
og grisen sto på sauen
og geita sto på grisen
og hunden sto på geita
og katten sto på hunden
og musa sto på katten
og - - glefs sa katten
og tok musa
og nå var det plutselig katten
som sto helt øverst
og beundret den fine utsikten
over land og by
mens elefanten stakkar
begynte å bli litt skjælven i knærne





Nesehornet Bjørn


Nesehornet Bjørn
var plaget svært av snue
og når han skulle nyse
så hentet han sin frue

Og fruen som het Mia
var meget omsorgsfull,
hun diltet hjem og fant
en diger nesetørkerull

Når Bjørn så nøs
med dunder, brak og bulder
med nesetørkerullen klar
sto Mia ved hans skulder

Straks nesetørkingen var over
og han fikk summet seg
og knyttet sko’ne
så spilte Bjørn fanfarer
på sitt nesehorn
til ære for sin snille kone






Katt om dagen –
men løve om natten


Min beste venn er katten Pus
som daglig rusler rundt i mitt hus
med krumpipe, slåbrok og tøfler,
mens han smasker på mysost og trøfler


Men når det blir ettermiddag og det blir kveld
så mumler han liksom høyt for seg selv:
nå er det på tide å tenke den tanken
at nå får jeg ta på meg løvemanken

For Pus han er katt han
om dagen
men løve om natten


Når mørket til slutt faller på
så lister’n seg, å, så forsiktig på tå
for å skremme en liten og skremme en stor,
for å skremme sin farfar og morfar og mor


Så titter han skummelt frem bak en haug
og skremmer en mus med et løvebrølmjau
så musa mister sin regnværskalosje
og kaster seg inn i nærmeste drosje


Snart flekker Pus sine sylskarpe tenner
og skremmer en spurv og en hel flokk med ender
som flaksende flykter til øst og til vest;
åj, det er fælt å bli skremt – men å skremme er best



Om litt blir han sliten og tar seg en pust
for han traff på en hund som var litt av en dust
den var umulig å skremme, ville rett og slett leke
var uten den minste løverespekt, det elendige kreket


Til slutt gryr det av dag og natten er over
så det er vel på tide at løvene sover
sier Pus litt fortenkt og trist til seg selv
for morgenen er jo løvenes kveld

For Pus er katt han
om dagen
men løve om natten


Min beste venn som er katten Pus
er snart igjen på plass i mitt hus
med krumpipe, slåbrok og tøfler
mens han smasker på mysost og trøfler

For Pus han er katt han
om dagen

og løve det er han
bare om natten

den snodige katten





Men så ikke slå, da vel!

De voksne sier alltid til meg:
du må ikke slå
de som er mindre enn deg

Men da må jeg virkelig spørre
er det no’ bedre
å slå de som er større?





Spøkelseshistorie


Det var en gang et spøkelse
som het Fernando Beck

Han var en kløpper til å spøke
og spøkte villig vekk

Men problemet med Fernando
som ellers var så kjekk

var at når han så seg selv i speilet
så besvimte han av skrekk





Bomtur

Jeg går en tur på loppemarked
for å kjøpe meg en dress
med blanke knapper, bukseoppbrett
og en rett og knivskarp press

men dressene er utsolgt
og jeg blir veldig lei
her har de bare kortbukser
som ikke passer meg

jeg leter høyt og lavt blant tekopper
og såleløse sko og masse gamle klær
nei, dette var et sjabert marked
- og lopper!!
det har de iallfall ikke her





Far og mor og jeg
og alle de andre


Far er over mor
og mor er over meg
og jeg er over katta
og katta er over musa
og musa er over osten
og osten er over fløten
og fløten er over mjælka
og mjælka bare henger
og dingler i juret under kua
som står og koser seg
og spiser det
grønneste gresset
på verdens
grønneste eng
mens hun tenker fornøyd:
jeg er ikke over noen
jeg








© Erik Frisch

Ingen kommentarer: